سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تاثیر تبلیغات در حمایت از کالاهای ایرانی/

تبلیغات، از مولفه‌های حائز اهمیت در جهت دهی افکار عمومی محسوب می‌شود، امری که با اِعمال و عملیاتی ساختن اصولی آن، می‌توان در حمایت از کالای ایرانی به موفقیت‌های قابل توجهی دست یافت.

تاثیر تبلیغات در حمایت از کالاهای ایرانی/لزوم نقش آفرینی سازنده رسانه ها در پشتیبانی از تولید داخلیبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، نقش تبلیغات در بازاریابی و جهت دهی افکار عمومی به یک محصول و کالای خاص، غیر قابل انکاراست، مولفه ای که با اندکی دقت، به روشنی می توان به تاثیر آن در فرد فرد آحاد جامعه پی بُرد.

کم نبوده محصولاتی که تنها به دلیل تبلیغات سمعی و بصری بخش قابل توجهی از جامعه به خرید و تهیه آن مبادرت ورزیده اند و این موضوعی نیست که در خصوص مرزهای جغرافیایی ایران مصداق پیدا کرده باشد زیرا تبلیغات در همه جای این کره خاکی و به نوعی در تمامی بازارهای اقتصادی جهان ،عنصری تعیین کننده در جذب مشتری به شمار می رود.

آنچنان که وینستون فلتچر بیان می کند، تبلیغات، یکی از شیوه‌های ارتباط گیری با مشتریان بالقوه و بالفعل در بازاریابی محسوب می شود.

حتی بسته بندی محصولات، تخفیف‌هایی که در فروش کالاها لحاظ می شود به نوعی نحوه برخورد عوامل توزیع با مشتریان نیز در قالب تبلیغات می‌گنجد.

امروزه با گسترش شبکه های اجتماعی و نفوذ فضای مجازی، تبلیغات از اهمیت افزون تری برخوردار شده و در صورت توجه به مولفه های تبلیغاتی می توان از این فضا در راستای حصول و تحقق اهداف از پیش تعیین شده در عرصه های گوناگون و بخصوص اقتصادی(که موضوع این گزارش می باشد) به نحو مطلوبی بهره بُرد.

در علم تبلیغات با شناخت ذائقه مشتری نسبت به ساخت و ارائه محصولات اقدام می شود و فراتر از آن با تکیه بر تبلیغات، می توان چنان احساس نیازی در جامعه هدف که همان مشتریان و بازار است، ایجاد کرد که فروش محصولات تولید شده به میزان قابل توجهی، تسهیل و تسریع شود.

در این میان، آنچه که بسیار مخرب و زیان بار به نظر می رسد، به تبلیغاتی معطوف می شود که متاسفانه ترویج کننده فرهنگ خرید و مصرف کالاهای خارجی است و این قصه زمانی تلخ و دردآورتر می شود که نمونه بسیاری از کالاهای خارجی که در معرض تبلیغات قرار می گیرند از نمونه مشابه داخلی برخوردار است و تبلیغات حرفه ای، چنان شرایطی را ایجاد می‌کند که نمونه های داخلی مهجور و منزوی می شوند.

از سوی دیگر به موازات تبلیغ محصولات و تولیدات آن سوی آبها، فرهنگ غربی نیز در میان اقشار مختلف مردمی، تبلیغ و ترویج می شود که در نظام سرمایه داری غرب که اصل و اساس آن بر مصرف گرایی با هر شیوه ممکنی استوار است، موضوع فوق به مثابه آفتی بر بدنه اقتصادِ ایران محسوب می شود و این امر دقیقا در نقطه مقابل سیاست های اقتصاد مقاومتی و حمایتِ از تولید و کالای ایرانی قرار دارد.

طرح این موضوع به معنای مطرود بودن اصل تبلیغات نبوده و نیست، زیرا توجه به این امر علاوه بر ایجاد اشتغالزایی در میان فعالان این عرصه، موجب کسب درآمد برای بنگاه های تبلیغاتی نیز می شود، مراکزی که در صورت معاف کردن آنها از تبلیغات، قطعا با بحران ها و مشکلات مالی بسیاری مواجه خواهند شد و از سوی دیگر فضای رقابتی در بازار را تضعیف می‌کند.

روی سخن این گزارش معطوف به تبلیغاتی است که متاسفانه گاهی مُرَوِجِ خرید کالاها و محصولات خارجی است که نمونه داخلی آن موجود است و همین تبلیغات باعث مواجه شدن مراکز تولیدی داخلی و کالای ایرانی با مشکلات و نار سایی های عدیده و جدی خواهد شد.

شکست تولیدکنندگان داخلی در رقابت با تولیدکنندگان خارجی برای تامین هزینه تبلیغات 

امیر حسین فرخی نژاد، یکی از فعالان صنعتی غرب استان تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصاد و انرژی، در ارتباط با موضوع تبلیغات و فضای نابرابری که میان تولیدکنندگان داخلی و خارجی در مقوله مذکور وجود دارد، اظهار کرد: متاسفانه در بسیاری از حوزه ها، مراکز تولیدی داخلی فاقد توان رقابت لازم با تولیدکنندگان خارجی در مقوله تامین هزینه های تبلیغاتی است و همین موضوع باعث عقب ماندن آنها از بنگاه های تولیدی و اقتصادی خارجی می شود.

وی افزود: در چنین شرایطی، ضریب تبلیغات محصولات خارجی در مقایسه با تولیدات داخلی افزایش می یابد و این موضوع با حمایت از تولید داخلی و یا کالای ایرانی منافات دارد.

این فعال صنعتی در غرب استان تهران بیان کرد: با عنایت به این واقعیت که در مسیر تولید داخلی کشور،نارسایی های بسیاری وجود دارد که امید آن می رود با اِعمال اصلاحات لازم، مرتفع شود، در این رقابت نابرابر، احتمال شکست تولید داخلی افزایش می یابد.

فرخی نژاد گفت: البته در سنوات گذشته، اقداماتی در راستای تجدید نظر و بازبینی در تبلیغات خارجی اندیشیده و اجرایی شده است که نمی توان آن را نادیده گرفت، اما همچنان در لابه لای تبلیغاتی که به انحای مختلف، بروز پیدا می کند، شاهد تبلیغات محصولات خارجی هستیم.

این فعال صنعتی در غرب استان تهران تصریح کرد:به اعتقاد بنده باید در این خصوص تسهیلاتی برای تولیدکنندگان داخلی در نظر گرفته شود که منظور نظر، اعتبارات و تسهیلات بانکی نیست بلکه موضوع مذکور به اعمال تخفیف های ویژه در تبلیغات برای کالاهای ایرانی در سراسر کشور توسط رسانه های مکتوب، دیداری و شنیداری باز می گردد.

وی افزود: در سالی که از سوی رهبر معظم انقلاب به حمایت از کالای ایرانی مُزَیَن شده که البته طرح این موضوع، امری جدید و نوظهور نیست و معظم له پیش از این نیز به کرات بر ضرورت اهمیت مضاعف به تولید داخلی تاکیدات ویژه ای داشته اند، امیدواریم حمایت از کالای ایرانی به نحو شایسته تری محقق شود که یکی از این مولفه ها به موضوع حائز اهمیت تبلیغات باز می گردد.

ورود مُجِدانه تر وزارت ارشاد به موضوع تبلیغات

قریب به یکسال پیش، مسعود اسدی، رئیس اداره کانون های آگهی و تبلیغاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ورود وزارت ارشاد اسلامی به موضوع تبلیغات خبر داد.

امری که البته پیش از این نیز وجود داشته اما با عنایت به حساسیت هر چه بیشتر مجلس شورای اسلامی به عنوان قوه قانونگذاری کشور و یکی از متولیان نظارتیِ امر تبلیغات وزارت ارشاد گام هایی در راستای اصلاح و ساماندهی حوزه تبلیغات اقتصادی کشور در راستای تلاش برای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی برداشته شد.

یکی از این اقدامات به تسهیل شرایط برای معرفی کالاهای ایرانی توسط ورزشکاران و هنرمندان معطوف می شود. اسعدی در این خصوص این‌چنین بیان کرده بود که این وزراتخانه (فرهنگ و ارشاد اسلامی) با همکاری سازمان ها برای اصلاح مقررات، فعالیت هایی داشته که از جمله می توان به تبلیغات محصولات داخلی با حضور هنرمندان و ورزشکاران یاد کرد که این کار در سال های گذشته ممنوع بوده ولی برای حمایت از تولید کنندگان داخلی شرایطی در این رستا فراهم شده است.

آنچنان که این مقام مسئول در حوزه تبلیغاتی وزارت ارشاد عنوان کرده از حدود 4 سال پیش با رویکرد حمایت از تولیدات داخلی، تبلیغات ورزشکاران و هنرمندان، تنها برای کالای داخلی مجاز است(که البته این موضوع نمونه ای از تدابیر اتخاذ شده برای ساماندهی عرصه تبلیغات در ارتباط با کالاها در داخل کشور به شمار می رود.)

با همه این اوصاف،همچنان در لا به لای تبلیغاتی که بروز پیدا می کند شاهد تبلیغات محصولات خارجی هستیم که امید آن می رود در راستای حمایت از کالاهای ایرانی و تحقق هر چه شایسته تر سیاست های اقتصاد مقاومتی و نقش نافذ تبلیغات به عنوان یکی از مولفه های تاثیرگذار در حصول این امر با نظارت و ساماندهی هر چه بیشتر، شاهد تحولات تاثیرگذارتری در این خصوص باشیم.

به تعبیر حسن ملک محمدی، عضو سابق کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، با توجه به خلاقیت و نوآوری و استعدادهای درخشانی که در جامعه دیده می شود، چندان نیازی به کالاهای خارجی احساس نمی شود، حتی برخی کشورها به استفاده از کالای ایرانی رغبت نشان می دهند و صنایع ایرانی را می پسندند، بنابراین آنچنان که کشور ما حرفی نو برای جهان دارد و این سخنان نو تنها به مسائل فرهنگی و تمدن کهن ایرانی خلاصه نمی شود و از نظر علمی نیز از افتخارات بسیاری برخورداریم، با تلاش و دقت هر چه بیشتر و بالا بردن کیفیتِ کالاهای ایرانی می توان بازارهای کشورهای دیگر را نیز فتح کرد.

انتهای پیام/




ادامه مطلب

[ جمعه 97/3/18 ] [ 8:57 عصر ] [ نادر حقانی ]